Τα τμήματα των ενηλίκων του Χορευτικού Ομίλου Θεσσαλονίκης την πρώτη του Φλεβάρη είχαν την ευκαιρία ν’ απολαύσουν γι’ ακόμα μία φορά την εθελοντική και χαρισματική ξενάγηση της Ρούλας Σιμιτιρίδου, διπλωματούχου ξεναγού και μέλους τους Χ.Ο.Θ., στην πρωτεύουσα των Μακεδόνων, την Πέλλα.

Ξεναγήθηκαν στον αρχαιολογικό χώρο καθώς και στο επιβλητικό κτίριο του μουσείου (κατασκευή 2006-2009). Τα παλαιότερα οικιστικά λείψανα που αποκαλύφτηκαν στην περιοχή των συγκροτημάτων του ιερού Δάρρωνος, υποδεικνύουν την ύπαρξη πολεοδομικού συστήματος με ορθογώνια οικοδομικά τετράγωνα από α’ μισό του 4ου αι. π.χ. Η έντονη παρουσία εισαγμένης αττικής κεραμικής βεβαιώνει τις στενές σχέσεις με την Αθήνα, με ανάπτυξη τοπικών εργαστηρίων γλυπτικής, κοροπλαστικής, μεταλλοτεχνίας, ψηφιδωτών δαπέδων κ.π.λ. Η αρχαία πόλη με το πολεοδομικό σχέδιο του 4ου αι. απλώνεται σε έκταση 4000 περίπου στρ. με ισοπλατή ομοιόμορφα οικοδομικά τετράγωνα, με εντυπωσιακούς δρόμους 6 και 9 μέτρων πλάτους, πεζοδρόμια, στοές, καθώς και πυκνό και καλά οργανωμένο δίκτυο υδροδότησης και αποχέτευσης. Χώροι λουτρών με πρώιμες μορφές υποδαπέδιας θέρμανσης, ιδιωτικές κατοικίες με κεντρικές περίστυλες αυλές από 150 – 200 τ.μ. οι μικρότερες έως 3.000 τ.μ. οι μεγαλύτερες μαρτυρούν το υψηλό βιοτικό επίπεδο των κατοίκων.

Η πόλη είχε ισχυρή οχύρωση, της οποίας αποκαλύφθηκαν τμήματα του βόρειου, του δυτικού και του ανατολικού σκέλους. Το ανάκτορο της Πέλλας καταλάμβανε μία έκταση 60.000τ.μ. με πέντε κτιριακές εγκαταστάσεις, περίστυλες αυλές, αίθουσες υποδοχής, λουτρά, παλαίστρες κλ.π. Στο κέντρο της πόλης υπήρχε η αγορά 70.000τ.μ., καταλάμβανε δέκα οικοδομικά τετράγωνα της αρχαίας πόλης με μια τεράστια πλατεία στη μέση. Δύο μεγάλα ιερά υπήρχαν, στο ένα λατρευόταν η Μητέρα των Θεών και η Αφροδίτη ως προστάτιδες της πόλης και στο άλλο λατρευόταν ο τοπικός θεραπευτής θεός Δάρρων, μια θεότητα γνωστή μόνο από τον Ησύχιο που μαρτυρείται επιγραφικά μόνο στην Πέλλα. Ένα ακόμη μικρό, κυκλικό ιερό το Θεσμοφόρο υπήρχε όπου λατρευόταν η θεά της γεωργίας Δήμητρα. Τέλος στα νεκροταφεία της Πέλλας αντιπροσωπεύονται όλοι οι τύποι της ταφικής αρχιτεκτονικής, ενώ τα πλούσια κτερίσματα προσφέρουν σημαντικά στοιχεία για τη διάρθρωση της τοπικής κοινωνίας και τις αντιλήψεις για τη ζωή και το θάνατο γενικότερα.

Σαν συνέχεια το μουσείο αποτελεί φυσική κατάληξη του επισκέπτη του αρχαιολογικού χώρου όπου έχει τη δυνατότητα ν’ ανασυνθέσει τα αρχαιολογικά στοιχεία που του παρείχαν τα μνημεία κατά την περιήγησή του και να κατανοήσει τις πτυχές της καθημερινής αλλά και της δημόσιας ζωής της μακεδονικής πρωτεύουσας.

Οι θεματικές ενότητες του μουσείου είναι χωροθετημένες σε διαφορετικά επίπεδα, εξασφαλίζοντας τη συνεχή οπτική επαφή του επισκέπτη μεταξύ τους, αλλά και με τον αρχαιολογικό χώρο, μέσω των ανοιγμάτων των παραθύρων του κτιρίου. Το ορθογώνιο αίθριο αποτελεί αναφορά στην κεντρική περίστυλη αυλή των οικιών της Πέλλας.

Με σύμμαχο τον καιρό και την καθάρια ατμόσφαιρα, ακολούθησε επίσκεψη στο κουρμπάνι του Αγίου Τρύφωνα στη Γουμένισσα. Το κουρμπάνι προέρχεται από την τουρκική λέξη kurban, που σημαίνει θύμα – λέγεται το ζώο που θυσιάζεται καθώς και η θυσιαστική λειτουργία στο σύνολο της. Το έθιμο εδραιώθηκε επί τουρκοκρατίας όταν οι Τούρκοι επέτρεψαν στους Έλληνες θρησκευτική εκδήλωση ανάλογη με τη δική τους, το ” Μπαϊράμι”. Οι Έλληνες μην έχοντας άλλη ευκαιρία για συγκέντρωση δέχτηκαν ευχαρίστως. Είναι ένα έθιμο ψυχαγωγικού – συμποσιακού χαρακτήρα που διατηρείται αιώνες. Στην εκδήλωση συμμετείχαν επίσης χορευτικά τμήματα, τοπικών και άλλων πολιτιστικών συλλόγων, με ανάλογο γλέντι και κέφι.

Μια ακόμη εκδρομή τελείωσε, μια ομάδα δέθηκε ακόμα πιο πολύ…..